Gargellen

Voor twee weken een appartement geboekt bij Landal HochMontafon bij het bergdorp Gargellen, Vorarlberg, Oostenrijk. Mooi park met een binnenzwembad en ons appartement heeft een mooi uitzicht op het westen. Mooie vakantie met mooi weer, mooie wandelingen in de bergen en ook een aantal fietstochten.

Om optimaal van de bergwereld te genieten hebben we twee weken lang gebruik gemaakt van de Montafon-Silvretta-Card. Best wel een pittige uitgave voor 4 personen, maar daarna kun je onbeperkt gebruik maken van de verschillende liften in het gebied. De lift pakken om even boven in de bergen een biertje te nuttigen behoort dan tot de mogelijkheden.

Schafsberghüsli
Uitzicht vanaf Schafsberghüsli, vanuit Gargellen met kabelbaan omhoog.

Silbertal - Kristberg richting Muttjöchle

Aangezien het vandaag een warme dag gaat worden, kiezen we voor een wandeling in het bos. In het dorpje Silbertal parkeren we de auto tegenover de kabinelift en kunnen direct instappen zodat we snel op de op 1430 meter hoogte gelegen Kristberg aankomen.

Uitzicht vanaf Innerkristberg
Uitzicht vanaf Innerkristberg (richting Schruns)

Vanaf het bergstation duik je direct het bos in en loop je over een steil pad richting de Muttjöchle. Het is bosbessentijd en we plukken af en toe een handje vol om deze al lopende op te eten. Het is erg warm en gelukkig zorgen de bomen voor veel schaduw. Uiteindelijk stoppen we op ongeveer 1900 meter hoogte en genieten van het uitzicht.

Rust in de bergen

De Muttjöchle ligt maar een half uur verder en toch besluiten we om terug te gaan. De route terug gaat over hetzelfde pad alleen dan wat sneller. Op de Kristberg nuttigen we een welverdiende lunch bij Knappastoba met fraai uitzicht op het Silbertal en de omliggende bergen. Na de lunch weer comfortabel met de kabinelift naar beneden.

Knappastoba

Mooie wandeling door bosgebied, het pad heeft behoorlijk steile stukken en je blijft doorklimmen. Als je helemaal doorloopt naar de Muttjöchle dan loop je het laatste stuk over een bergweide (450 meter stijgen / 5 kilometer lopen). Wandeling uit Montafon Rother Wanderfuhrer (wandeling 12 Muttjöchle)

Wandelroute Kristberg

St. Gallenkirch - wandeling Garfrescha naar Nova Stoba

Vandaag met een ouderwetse stoeltjeslift omhoog naar Garfrescha, lekker langzaam door het bos zweven om de eerste 580 meter klimmen te overbruggen. Het alpendorpje Garfrescha ligt mooi tegen de berg aan en doet het waarschijnlijk erg goed op vakantiefoto's.

Garfrescha

Vanuit het dorpje lopen we via een langzaam stijgend pad richting Alpe Nova. Dit pad loopt voor een groot deel door het bos en de schaduw is meer dan welkom. Langs de weg stroomt de Vermielbach en de combinatie van zon, bergen, bos, almen en water zorgt bij de volwassenen voor het juiste vakantiegevoel :-)

Vermielbach

Alpe NovaAlpe Nova

Vlak voor Alpe Nova slaan we links af om de laatste 350 meter te stijgen naar Nova Stoba. Een steile klim over een groene piste (zowel groen van categorie als van gras). Dit stuk van de wandeling is saai en heet omdat de piste breed is en er weinig schaduw te vinden is. Vooral Tesse loopt warm aan en laat dat op haar manier merken. Gelukkig kunnen we bij Nova Stoba de waterbak met koud bergwater gebruiken om extra koeling toe te dienen.

Nova Stoba en Alpe Nova
Links de Nova Stoba en in het midden het dal met Alpe Nova

Bij Nova Stoba nuttigen we Wiener Schnitzel en Kaiserschmarrn (en wie verwacht er nou pistache nootjes op de Kaiserschmarrn????) en zien we een onweersbui naderen. We krijgen wel wat spetters op ons bord, zien wat flitsen in de berg inslaan, maar de bui gaat mooi richting het dal en we hoeven alleen maar een klein half uurtje te wachten tot het weer 'veilig' is om verder te wandelen.

Onweerswolken

Het vervolg van de wandeling is over een 'graat' en via de Gantekopf (1958 m) lopen we bovenlangs terug naar Garfrescha. Dit stuk van de wandeling is het meest uitdagend, maar absoluut de moeite waard. Zoals je op bovenstaande foto kan zien was de volgende bui alweer in volle ontwikkeling en het laatste deel van de wandeling krijgen we dan ook de volle laag over ons heen. Gelukkig hebben we regenkleding in de auto liggen en komen we redelijk nat aan bij een restaurant waar we een half uur moeten wachten. Ook de stoeltjeslift staat stil in afwachting van een onweersbui die aan de andere kant van de berg blijft hangen.

Panorama foto GantakopfInteractieve panorama vanaf de Gantakopf.

Na zo'n 15 minuten wordt de lift weer opgestart en aangezien alle stoeltjes nat zijn, krijgen we als service een deken om op te zitten en zo kunnen we comfortabel tussen de bomen doorzwevend weer naar beneden. Vooral het laatste stuk van de kabelbaan is steil en we krijgen het gevoel alsof we bovenelkaar zitten in plaats van achterelkaar.

Mooie wandeling, behalve de klim naar Nova Stoba. Het eerste stuk is redelijk eenvoudig en niet te steil, de klim naar de Nova Stoba is steil over een piste en dus niet fraai, maar de weg terug over de graat naar Garfrescha is weer genieten (594 meter stijgen / 9 kilometer lopen). Ook deze wandeling staat in de Montafon Rother Wanderfuhrer (wandeling 26 Gantekopf)

Route wandeling Nova Stoba

Regen in het dal

Schruns - wandeling van restaurant Kapell naar Sennigrat via de Schwarzsee

Wandeldag en dus alle spullen in de rugzakken (inclusief de regenjassen) en op weg naar Schruns. Via een kabelbaan in twee delen (de Hochjochbahn) stijgen we naar 1858 meter hoogte. We lopen een deel van de 5 bergmerentocht en lopen deze in omgekeerde volgorde zodat we minder hoeven te dalen. Vanaf restaurant Kapell door een foeilelijk skigebied naar Speichersee Kapell. Vanaf dat meer kun je linksom naar de Schwarzsee lopen via een steil bergpad. Het grote voordeel is dat je het skigebied verlaat en door een schitterend almgebied loopt. Af en toe echt klauteren, genieten van de uitzichten op onder andere de Innerkristberg (zie maandag 20/7), Bartholomaberg (zie zondag 26/7) en de Hochjoch.

Schruns vanuit de lift
Uitzicht op Schruns vanuit de Hochhochbahn.

Panorama foto SchwarzseeInteractieve panorama bij Schwarzsee.

De Speichersee is kunstmatig en heeft dezelfde uitstraling als het skigebied, maar de Schwarzsee maakt veel goed. We genieten van de natuur en eten wat aan de rand van het meertje en hebben wederom een discussie of het fluiten veroorzaakt wordt door marmotten of door vogels (beide opties zijn niet zichtbaar). Bovenstaande panorama is gemaakt bij de Schwarszee.

Wandelpad richting Schwarzsee

Na de Schwarzsee lopen we verder en besluiten het andere meertje (Herzsee) links te laten liggen en lopen via een erg steil pad (over een zwarte piste) naar de stoeltjeslift. Deze brengt ons vanaf Sennigrat (2280 m) terug naar restaurant Kapell (1858 m) en daar nuttigen we onze lunch (Wiener schnitzel en Kaiserschmarrn).

Route langs Schwarzsee

Vergeleken met de andere wandelingen viel deze tegen omdat je het grootste deel over een skigebied loopt. Alleen het stukje tussen de top van de Surblies en de Schwarzsee vonden we erg mooi. In totaal 420 meter stijgen en 6 kilometer lopen.

Brand - wandeling rondom de Lunersee

Aangezien we wat minder hoogtemeters willen maken tijdens het wandelen gaan we naar de Lunersee. Dit stuwmeer ligt op ongeveer 2000 meter hoogte en kan vanuit het Brandertal bereikt worden met de kabelbaan of lopend en zoals de meeste toeristen doen; kiezen wij ook voor de kabelbaan.

Lunersee

De meningen over het meer zijn verschillend. De een vindt het leeg en druk met toeristen, de ander vindt de door de wolken beperkte bergwereld mooi. We lopen tegen de klok om het meer, waarbij het lastigste deel aan het eind komt, waarbij je even flink moet stijgen en ook weer moet dalen.

LunerKrinne
Lunerkrinne ten oosten van de Lunersee.

De combinatie van laaghangende bewolking, het hooggebergte, water en blauwe lucht zorgt voor een steeds wisselend beeld van de omgeving, erg fraai. Ik heb Tesse beloofd dat we bij het water gaan lunchen, helaas is het meer half leeg en moeten we dus een stuk van het pad af om een geschikte lunch locatie te vinden. De meegebrachte broodjes met smeerleverworst smaken weer heerlijk.

Wandelen in de mist

Bergen bij Lunersee

Berg in de mist

Bloemen bij Lunersee

Eenvoudige wandeling van 2.5 uur en de bergwereld rondom het meer is super (zeker in combinatie met de laaghangende bewolking). De route is erg druk en een buslading met mensen van bovengemiddelde leeftijd zorgt voor nog wat meer drukte en opstoppingen omdat ze midden op het pad medebuspassagiers van bovengemiddelde leeftijd tegenkomen en deze medebuspassagiers van bovengemiddelde leeftijd nog even willen spreken omdat ze dat in de busreis van enkele dagen nog niet hebben kunnen doen.... grrrrrrrr.

Om bij de Lunersee te komen moet je door het Brandnertal. Een erg mooi dal en helaas hadden wij geen tijd meer over om dit dal verder te bekijken. De Burser Schlucht en een wandeling bij Brand stonden wel in de planning, maar de dagen waren op.

Silbertal - Fellimännle

Met alle laaghangende bewolking heeft het niet veel zin om omhoog te gaan en dus kiezen we voor een dalwandeling van Silbertal naar Fellimännle. Dit keer met z'n drieeen omdat de oudste geen zin heeft. Net na het dorpje Silbertal kun je niet meer verder rijden en moet je je auto voor 3.5 euro naast de weg parkeren.

Rivier in Silbertal

Teufelsbach

Het is een dalwandeling en dus gaat het langzaam omhoog. De gehele weg loop je langs de Litz, rustig riviertje die voor het achtergrond geluid zorgt, maar ook zorgt voor het berggevoel (de bergen zelf ontbreken in verband met de laaghangende bewolking).

Tijdens het wandelen zijn er diverse houten 'attracties' voor de kids zoals een uitkijkplateau om houten dieren te zoeken en een verspringbak. Wij genieten vooral van het bos, de almen, maar ook de vele vakantiehuisjes waar we volgend jaar wel willen zitten ;-)

Vakantiehuis in Silbertal

Bij Gasthaus Fellimännle stoppen we voor de lunch. Het is koud, ook op het overdekte deel van het terras, maar met een jas aan en een zachte deken is het aangenaam en genieten we wederom van een welverdiende lunch en de mooie omgeving.

Tesse op vlor

Brug met dak

Eenvoudige wandeling van rond de 3 uur (vanwege alle stops bij de kinder-attracties) en 200 hoogtemeters. Wandeling staat ook in de Montafon Rother Wanderfuhrer (wandeling 13).

Kerkjes in Silbertal
De kerkjes van Silbertal en Innerberg

Lunch bij Fellimännle
Vleesplankje bij Fellimännle

Silvretta Hochalpenstrasse

De Silvretta Hochalpenstrasse staat ook in de planning. Gewoon leuk om naar boven te rijden en te genieten van de bergwereld. Het stuwmeer vinden we helemaal niets, er wordt flink gebouwd en het is er druk. Iets verderop richting Ischgl is er weer niemand en staan we een tijd te genieten van de zon en de diverse watervallen.

Vermuntbach

We rijden nog even door naar Ischgl zodat we dit dorp ook weg kunnen strepen en rijden vervolgens naar Stausee Kops. Wij vinden dit meer echt veel mooier dan de Silvretta Stausee.

Paznauntal

Stausee Kops

Uitzicht Gruneck

Veel wandelen zit er dit jaar niet in en de tweede week besteden we dan ook meer tijd aan andere dingen. Zo zijn we bij Vandans een aantal keren met de rodelbaan naar beneden gegaan (korting met Montafonkaart). Deze rodelbaan is 3 kilometer lang, slingert door het bos en remmen zijn echt nodig. Bij Vandans zijn wij vervolgens met de Golmerbergbahn omhoog gegaan om van het uitzicht te genieten (zie onderstaande breedbeeld foto) en wat te drinken (wederom een voordeel van de Montafonkaart).

Uitzicht Gruneck met Schruns in het dal

Mountainbiken in en rondom Gargellen

En de mountainbikes waren ook mee op vakantie. Nadeel is toch dat ik op de Duitse Autobahn niet laag kon vliegen.... maar dat heb ik ruimschoots gecompenseerd tijdens het fietsen. Tegen de berg op breek ik alle langzaamaanrecords en gebruik ik mijn lengte/gewicht als excuus. Naar beneden gaat het des te sneller :-) Vanuit Gargellen naar Saint Gallenkirch is het een kwartier lang afdalen en zonder te trappen is een gemiddelde snelheid van boven de 40 km/h toch wel hard. Stijgen vind ik toch het leukst, het juiste ritme vinden om het lang vol te houden, maar ook omdat tijdens het dalen mijn remmen behoorlijk heet worden en lawaai beginnen te maken.

Specialized Stumpjumper FSR

Sem

Shopping mall en milka outlet in Bludenz

En wat doe je zoal op een niet wandeldag.....winkelen in Zimbapark shopping mall met een Interspar en natuurlijk een bezoek aan de Milka outlet. We vonden de outlet een beetje tegenvallen, het ruikt heerlijk bij de fabriek en de outlet heeft wat Milka dingen tentoongesteld, maar verder is het gewoon een Milka-winkel. Om onze teleurstelling een beetje te compenseren hebben we onze portemonnee volledig leeggekocht aan heerlijke chocolade.