Hinterglemm

Zaterdag, 7 juni 2014

Eindelijk is het dan zo ver, de fietsvakantie in Hinterglemm gaat beginnen. Een week lang me alleen maar zorgen maken over fietsroutes om vervolgens de berg op te fietsen en deze dan ook weer af te fietsen. Veel getraind op de Veluwezoom, met als groot verschil dat op de Veluwezoom je in 5 minuten boven bent, in Oostenrijk sta je na 5 minuten pas stil bij de eerste haarspeldbocht.

De reis naar Hinterglemm gaat snel. Het is wel druk, vooral na Munchen en van deur tot deur kost het toch nog 10 uur. In de auto is het rond de 24 graden, buiten wordt de 32 toch nog even aangestipt.

Hotel Salzburg ligt midden in Hinterglemm. De auto staat voor de deur, de fiets in de garage, dagelijks kun je je fietskleding inleveren om te wassen en de kamer heeft een mooi uitzicht op de Schattberg-West. Aan alles merk je dat ze ingesteld zijn op MTB touristen.

Uitzicht vanuit het hotel

Bergen, mooi weer en wat tijd over, tsja dat vraagt om een klein tochtje en dus stap ik een uur na aankomst op de fiets om de Talschluss-Runde te rijden......... AU, dat deedt pijn. Ik krijg de trappers wel rond, maar sta na 10 minuten als een stoomlocomotief te stomen en uit te hijgen. Dat valt me zwaar tegen en ik vraag me af wat ik hier in dit dal doe. De grote boosdoener is de Veluwezoomsnelheid. Ik wil op dezelfde manier naar boven rijden als thuis en dat in combinatie met de hoogte en de langere klim is geen goed idee (18 km en 560 hm = hoogtemeters).

Zondag, 8 juni 2014

De door Bike-n-Soul georganiseerde tocht is nu nog te hoog gegrepen (tocht naar Leogang) en dus ga ik zelf op stap. Vanuit Hinterglemm naar Gerstreitalm en vervolgens naar Bergstadl. Het klimmen gaat langzaam maar in het juiste ritme is het lang vol te houden. Vandaar dan ook dat ik na de Bergstadl doorrij naar Hacklbergeralm (1750 m) om vervolgens via bergweides en het bos terug te rijden naar Hinterglemm. Bergafwaarts rem ik me helemal suf, pompend remmen heb ik gelezen, maar toch worden de schijfremmen hardstikke heet. Na 2.5 uur terug bij hotel (18.4 kilometer, rond de 850 hoogtemeters).

Blik op de weg

Hacklerbergeralm

Bij terugkomst in het hotel heeft de eigenaresse nog een goede tip. Lunch bij de Sonnalm en dus pak ik, met fiets, de Reiterkogelbahn om na een kleine klim, af te dalen naar de Sonnalm. Mooie plek om te lunchen, fitness-Salat mit Brot en een cola :-) Vreemde combinatie maar wel lekker. Na de lunch via een omweg terug naar het hotel. De benen vinden het wel genoeg voor vandaag en ik kan zelf ook wel een koud biertje gebruiken (het is ongeveer 28 graden). Uiteindelijk 19 km en 540 hm en grappig genoeg 900 laagtemeters.

Bergen

Maandag, 9 juni 2014

Het doel van vandaag is de top van de Reiterkogel (1818 m) een berg ten noorden van Hinterglemm. Vanuit Hinterglemm eerst naar beneden naar Saalbach (wat wel lekker is om even weer warm te draaien) om vervolgens langs de Spielbergbach omhoog te rijden naar Spielberghaus. De weg is lekker breed, maar af en toe zeer steil. Een stukje loop ik dan ook omhoog en precies op dat punt word ik ingehaald door twee zestigerplussers, tsja e-Bikes verrichten wonderen.

Spielberghaus

Koeien
eeeuuuhh koeien?

Bij het Haus drink ik wat, sms wat met het thuisfront om vervolgens verder omhoog te rijden. Het kleinste verzet op mijn fiets ga ik steeds meer waarderen en de vele haarspeldbochten geven wel aan dat het steil omhoog gaat. Tijdens het fietsen probeer ik de weg verderop zoveel mogelijk te negeren en concentreer me alleen op de eerste 3 meter zodat ik in hetzelfde tempo door blijf rijden. Om 12.30 kom ik na ongeveer 900 hm aan op de top van de Reiterkogel en kan ik genieten van het uitzicht.

Zoals gebruikelijk bij een top, kun je niet hoger en dus gaat het bergafwaarts richting Hinterglemm. Veel remmen en goed opletten want het gaat redelijk rap naar beneden. Bij de Pfefferalm een Apfelstrudel mit Sahne als lunch en een koffie als toetje :-) Het laatste stuk naar beneden is gaaf. Gladde weg, weinig hobbels en veel haarspeldbochten. Gave tocht en mijn eerste bergtop op de fiets, 23 km en 900 hm

Reiterkogel

Uitzicht vanaf Reiterkogel

In het dal is het wederom heet en dus ga ik (zonder fiets) met de lift naar boven en geniet van een Stiegl op de Wieseralm en van het mooie uitzicht en wifi.

Uitzicht Wieseralm

Dinsdag, 10 juni 2014, Hacklbergtrail

Vandaag mee met Bike-n-Soul, lokale organisatie die tochten organiseert. De verwachtingen zijn van mijn kant niet zo hoog gespannen, heb niet echt zin om met een kleuterklas mee te fietsen en ze beginnen ook nog eens met een wedstrijdje, sukkels. Ik heb het geweten, wat een bikkels. Met 8 man gaan we omhoog naar de Gerstreitalm een klim van slechts 340 hoogtemeters en van start af fiets ik achteraan. Dan denk ik nog, die blazen zich zelf op..... nee dus. De eerste komt na 26 minuten boven en ik volg als laatste (34 minuten).

Na een lange pauze (gelukkig), gaat de rest van de klim rustig omhoog en kan ik in het kleinste verzet en blik op niet oneindig doorstampen. De route tot de Hacklbergeralm ken ik al van zondag, maar na de Hacklbergeralm (1711 m) gaat het richting de Seetorl (1964 m) . Dat stuk loop ik voor het grootste deel (net zoals de anderen), te steil en teveel rotsen om echt te fietsen.

Seetorl
Seetorl (1964 m)

Uitzicht Seetorl
Uitzicht vanaf Seetorl naar het zuiden

Uiteindelijk klimmen we naar boven de 2000 meter en via de Hacklberger trail fietsen we terug naar beneden. Dankzij de aanwijzingen van de gids (kont achter je zadel!!!!) gaat het lekker naar beneden en hoef ik slechts op 2 stukken te lopen. Om toch nog de hoogtemeters te pakken (uitslover), fietsen we met 5 man naar beneden om de trail af te maken en moeten we dus ook weer omhoog naar het eindpunt van de wedstrijd.

Seetorl
Witte sokken in de sneeuw

Bike n Soul groep

Super dag en ondanks dat ik het omhoog rijden met een aankomst zoals bij de Seetorl mooier vind, is een trail rijden ook wel erg vet (26 km en 1200 hm).

Woensdag, 11 juni 2014, Leogang ronde

Met Bike-n-Soul groep van 4 personen een rondje fietsen van Hinterglemm naar Saalbach, dan bij Spielberghaus de berg oversteken naar Hochfilzen om vervolgens bij Leogang weer omhoog te gaan om terug te keren in Saalbach. Tot de Spielberghaus is het bekend en het omhoog fietsen gaat al veel gemakkelijker. Vervolgens is het een lange geleidelijke afdaling over een grindweg. Goed opletten, bril stevig tegen het hoofd om niet teveel stof in je ogen te krijgen en op tijd remmen en sturen. Dat zijn nou mooie afdalingen door het bos en langs alpenweides.

In het dal gaan we van Hochfilzen naar Leogang en dat gaat net zoals op de Veluwezoom, kort omhoog en dan weer kort naar beneden, en door het vele trainen fiets ik hier voorop. We stoppen bij een waterbak om bij te tanken en te genieten van de omgeving.

Bergen ten noorden van Leogang

Bij Leogang hebben we de keuze, lift omhoog of naar het middelstation fietsen. Eigenlijk is dat geen keuze, want ik ben hier om te fietsen. De klim gaat eerst door het bos en vervolgens door een weide gebied. Beneden is het zoeken naar het juiste ritme en als ik die eenmaal gevonden heb, haal ik de anderen in (behalve de e-Bike). Dan ben ik eerst nog bang dat ik te hard ga, maar zolang ik door blijf trappen in het kleinste verzet en snelheid afstem op de ademhaling gaat het super. Naar het westen toe wind mee en is het hardstikke heet, maar na iedere haarspeldbocht terug naar het oosten voel je het verkoelende windje weer. De combinatie van sport, buiten zijn, de natuur en de bergen, daar doe je het dus allemaal voor.

Weg naar de Stocklalm

Bij de Stocklalm nemen we de lift verder omhoog; het is te warm om door te fietsen. Boven genieten we van een heerlijke lunch en rusten we meer dan een uur. Na de lunch nog een kleine klim naar de de Schonleiten hutte om vervolgens af te dalen naar de Milka Line, een MTB-trail voor beginners.

Die trail gaat eigenlijk wel goed, veel sturen, remmen en je kont achter je zadel. Helaas door een combinatie van stof in mijn ogen, vermoeidheid en een schrikreactie maak ik een fout bij een bruggetje. Direct na het bruggetje dacht ik een drop te zien van een halve meter en ik ga dan ook vol in de remmen en hang met mijn kont bijna op het achterwiel. Het is slechts een afstapje van max 10 centimeter, maar ik vergeet de remmen los te laten. Kortom, fiets blijft staan, Feo leert vliegen, heeft nog tijd om zich op te vangen, maar de landing is hard.

Het eerste wat ik denk... shit ik heb toch niet net zoals mijn vader mijn ribben gekneusd, dan krijg ik al die grappige opmerkingen natuurlijk dubbel en dwars terug... Vervolgens snel van het pad af en een verdere controle. Daarna neemt de gids het over en helpt me mee naar beneden, belt het hotel, die bellen ambulance (arts was er niet) en die brengen me met gillende sirenes naar het ziekenhuis. Nee, sorry, dat laatste heb ik nog wel gevraagd, maar de sirenes gaan niet aan. In ziekenhuis gaat alles efficient, intake, foto en vervolgens gips. Ze klagen nog even over domme NL-MTB-ers en ik geef ze groot gelijk.

Wederom een mooie tocht, vooral de klim naar de Stocklalm vind ik erg mooi. Helaas een val met een polsbreuk tot gevolg (47 km en 1600 hm).

Donderdag-Zaterdag, 12-14 juni 2014, Regeldagen en terugreis

En daarna begint het geregel. Reisverzekering wil mij wel terugbrengen, maar auto niet. Lease maatschappij wil mij en auto wel terugbrengen maar dan moet ik eerst een lantaarnpaal uitzoeken en rammen. Uiteindelijk brengt de overbuurman Nicole naar Dusseldorf, vervolgens vliegt ze naar Salzburg en staat er een taxi klaar om haar naar Hinterglemm te brengen :-)

En zo zitten we op vrijdagmiddag aan de koffie in Hinterglemm, genieten we van de bergen en lopen wat rond in het dorp en eten we in de avond gezellig met ons tweeen. De zaterdag rijdt Nicole in 11 uur terug van Hinterglemm naar Eerbeek en moet ik toezien hoe ze dat eigenlijk perfekt doet.

Om het verhaal even af te maken, in Nederland is de pols verder onderzocht en zal er een operatie plaatsvinden om het polsgewricht weer te herstellen. Vervelend einde aan een geweldige vakantie.