Chambon

De Auvergne

Twee weken zomervakantie in de Auvergne. Ik heb vaak moeten uitleggen waar de Auvergne ligt en dan volgde de standaarduitleg: bij Parijs rechtdoor om vervolgens zo'n 300 kilometer verder, bij Clermont-Ferrant rechtsaf de bergen in te rijden. Bergen.... ja bergen, niet zo hoog, tot maximaal 1885 meter hoog, maar er liggen bergen midden in Frankrijk. Deze bergen zijn nog een overblijfsel van vulkanisch activiteit en dus is een bezoek aan de Auvergne niet zonder risico ;-) Zo'n vulkaan zou na een paar duizend jaar inactiviteit besluiten om weer actief te worden.

De reis en de camping

De reis naar de Auvergne is goed te doen. Binnen 11 uur leggen we de 960 kilometer af. Parijs zelf gaat razendsnel (voordeel van een zaterdag). Bij Orleans staan we wel even vast in verband met een ongeluk en verder stoppen we wat vaker omdat ik af en toe de ogen dicht wil gooien.

Onze residentie voor twee weken is camping Serrette bij Chambon sur Lac. Op deze camping hebben we een chalet geboekt om twee redenen. Ten eerste het zwembad en ten tweede het schuifdak boven het zwembad zodat je bij mooi en slecht weer kan zwemmen. Niet dat we allemaal zo'n fanatieke zwemmer zijn, maar onze dochter wel.

Bij aankomst blijkt het chalet bovenverwachting te zijn en het uitzicht op Lac Chambon is echt super. Vanaf ons overdekt terras kijken we uit op het 170 meter lager gelegen meer en zien we 5 kilometer verderop het kasteel van Murol. Op 14 Juli zitten we dan ook prima om het vuurwerk boven het kasteel te zien.

Uitzicht vanaf ons chalet op Lac ChambonUitzicht bij mooi weer

Uitzicht bij slecht weerUitzicht bij regen

Nog wat praktische informatie over de camping:

Lac Chambon met Monts Dore op de achtergrondVanaf de oostkant van het meer kijk je tegen de Monts Dore.

Rondrit naar Mont-Dore en wandeling Vallee de Chaudefour

Stilzitten is niet mijn grootste hobby en zeker niet aan het begin van de vakantie. Vandaar dan ook dat we de eerste dag al even rondrijden en een korte wandeling maken in een natuurgebied om de hoek. Vanaf de camping, linksaf de D996 richting de Col de la Croix Morand ou de Dyane (probeer die naam maar eens foutloos uit te spreken). Mooie weg door de almen naar de Col met een mooi uitzicht op het Lac Chambon en de bergen. Na de Col (1401m) gaat het naar beneden naar Mont-Dore, waar we snel doorheen rijden om vervolgens via de Col de la Croix Saint Robert (1451m) weer oostwaarts te rijden.

Puy Pouge vanaf Col de la Croix Morand ou de DyaneVlak voor de eerste Col uitzicht naar het oosten, het meer is net niet zichtbaar.

Puy de la AngleEn er liggen nog wat restjes sneeuw op de bergen

Bij de Vallee de Chaudefour parkeren we de auto (het is zondag en dus erg druk) en wandelen we het keteldal in dat omringd wordt door bergen van rond de 1800 meter hoog. De wandeling is redelijk vlak en duurt ongeveer twee uur. Onderweg lopen we langs de Cascade de Perouse, zien we water opborrelen uit de grond (met bubbels) en zien we restanten van lavakolommen (la Dente de la Rancune en de la Crete de Coq). Mooi dal en leuke wandeling om de vakantie mee te beginnen.

Panorama foto Vallee de ChaudefourKlik op bovenstaande image voor een interactieve panorama van Vallee de Chaudefour.

Pauze in de Vallee de ChaudeFourPauze in de Vallee de ChaudeFour

Cascade de PerouseCascade de Perouse

La Dente de la Rancunela Dente de la Rancune

Vallee de ChaudeFour vanaf de Puy de la PredrixUitzicht op Vallee de ChaudeFour vanaf de Puy de la Predrix (1824 m). In het midden van de foto de weide waar de panorama foto gemaakt is.

Koe

En we zijn niet de enigen die genieten van het mooie weer.

Wandeling rondom de camping

De maandag zijn we redelijk inactief en bezoeken we het Office du Tourisme in Murol, rijden wat rond op zandweggetjes in de omgeving (erg leuk) en doen boodschappen in Besse. De middag sluit ik af met een wandeling rond de camping. Dit is een rondje van ongeveer twee uur (die ik verkort met een half uur door Chambon sur Lac links te laten liggen) en je loopt afwisseld door de bossen en tussen de weilanden (les Angles, Surains, Bressouleille, Chambon sur Lac).

Wandeling Super-Besse, Puy de Sancy, Puy Gros

De dinsdag is wederom een actieve dag. We rijden naar Super Besse en pakken de lift naar boven (lift naar beneden lijkt me overigens geen optie). Hier is het nog redelijk rustig en we genieten van het uitzicht. Via Puy de la Predrix (1824 m) wandelen we naar het Station de Mont-Dore en negeren voorlopig de Puy de Sancy. Het is namelijk Kalverstraatdruk op de weg naar boven en de theorie is dat rond lunchtijd het wat rustiger zal zijn.

Puy Ferrand

Puy Ferrand (1854m) met kudde schapen.

Hond

Hond :-)

Drukte naar Puy de Sancy

Puy de Kalverstraat

Frankrijk, Auvergne, Puy de Sancy Klik op bovenstaande image voor een interactieve panorama bij Puy de Sancy.

Bij het station drinken we een lekkere bak Cafe au Lait en cola en wachten de lunch af. Gelukkig blijkt de theorie te kloppen en is het naar boven aanzienlijk rustiger (wat mensen betreft, het aantal vliegen is irritant groot). Op de top van de Puy de Sancy (1885m) is het nog steeds uitverkoopdruk en we lopen dan ook snel een stukje naar beneden om te lunchen (stokbrood met traditionele bliksmeerleverworst).

Panorama foto Puy Gros Klik op bovenstaande image voor een interactieve panorama bij Puy Gros.

Aangezien het papa en mama dag is lopen we ook nog even naar Puy Gros (1793m). Deze top is mooier en minder druk dan de Sancy. Op deze top maak ik bovenstaande panorama foto. We lopen "onderlangs" terug waarbij we nog over 2 kleine sneeuwvlaktes wandelen en de laatste klim naar het station kort is, maar zeer warm en vermoeiend. Kortom een mooie wandeldag op hoogte waarbij je uitzicht hebt op de wijde omgeving (in totaal zijn we 4 uur boven geweest).

Cirque Fontainde Sallee

Cirque De La Fontaine Salee - mooi natuurgebied aan je voeten.

Puy Gros

Puy Gros vanaf de Col de la Cahanne

Sneeuw in de zomer

Sneeuw in de bergen

Lac Pavin

Na een woensrustdag staat er een wandeling rond Lac Pavin op de planning. Dit zou het mooiste kratermeertje van de Auvergne moeten zijn, en dat zal ook wel zo zijn, maar we missen de bergen op de achtergrond. We lopen via de westkant van het meertje naar de top van de Puy de Montchal (een korte klim van 210 meter).

Lac PavinLac Pavin (klik op de foto voor een grotere versie.

Op de top kijken we wat om ons heen en lopen we verder naar Le Cratere of La Cratere. Dit dieptepunt vind ik nog wel het hoogtepunt van de wandeling (in een oude krater staan en je afvragen waar al dat regenwater blijft.

Krater

Le/La Cratere

Vanaf de krater lopen we verder door het bos (wat toch wel verdacht veel op de Veluwe lijkt) lopen langs de Creux de Soucy (een gat in de grond, helaas hadden we geen internet om op te zoeken wat het is) om vervolgens via de oostkant van het meer terug te lopen naar de parkeerplaats. Om de dag vol te maken rijden we nog wat rond ten zuiden van Lac Pavin en doen we boodschappen in Besse.

Puy de la Tache

Een korte wandeling vanaf de Col de la Croix Morand ou de Dyane naar de Puy de la Tache (2 uur, 200 meter stijgen). Eigenlijk wilde ik nog verder wandelen naar de andere Puys, maar bij Puy de la Tache zijn we blijven hangen om de vele parapentes te bekijken (het is zaterdag en dus druk in de lucht). Rond de middag komt er al onweer opzetten en voordat deze dichtbij komt zijn we terug bij de auto om terug te rijden naar de camping.

Leuke korte wandeling samen met Sem, lekkere lunch op de Puy, mooi om al die parapentes te zien en natuurlijk een mooi uitzicht op Lac de Guery en Lac Chambon.

Parapentes boven de Puy de la TacheParapentes boven de Puy de la Tache

Lac Guery vanaf de Puy de la TacheLac Guery vanaf de Puy de la Tache

Wolken Monts DoreMooie wolken aan de westkant van de Monts Dore

Parapentes Lac ChambonParapentes met Lac Chambon op de achtergrond

La Banne d'Ordanche

Het plan was om vanuit La Bourboule zo ver mogelijk door te rijden naar een parkeerplek ten westen van de berg om vandaaruit naar de top te lopen. Echter, de Bourboulenezen hadden een rally met oude auto's gepland. Ook leuk.... dus de auto maar wat eerder geparkeerd en wat rondgehangen bij de start van de rally om zo wat gezonde benzinedampen in te ademen.

LotusLotus

BMW Z50BMW Z50

Vervolgens zijn we via het bos, het modelvliegtuigvliegveld en de almen omhoog gelopen naar de top van de Banne d'Ordanche. Geen moeilijke wandeling en op de top heb je wederom een leuk uitzicht. Na de lunch naar beneden gelopen om vervolgens halverwege weer naar de rally te kijken, ditmaal bij de finish. Leuk om te zien en tevens wat mooie foto's gemaakt.

de Banne d'OrdancheOmhoog naar de Banne d'Ordanche

de Banne d'OrdancheEindpunt van de wandeling, de Banne d'Ordanche

AutoraceRenault met op de achtergrond de Puy de Sancy

La Bourboule

Leuk stadje niet al te ver weg van de camping en we moeten toch wat souveniers kopen. Bij 1 van de vele winkeltjes zien we mooie foto's van de Puy Pariou en die berg lijkt nog echt op een vulkaan, tsja dat zou onze vakantie in dit vulkaangebied wel afmaken.

Bourboule

Puy Pariou

En dus rijden we de volgende dag naar een parkeerplaats langs de D941 (net voorbij La Fontaine du Berger) om vandaaruit naar de Puy Pariou te lopen. Toch wel gaaf als je boven aankomt en ziet dat deze berg een vulkaan is geweest. Een pad loopt de krater in en wat creatievelingen hebben zich uitgeleefd.

In de krater van de Puy PariouKlik op bovenstaande image voor een interactieve panorama in de Puy Pariou.

Creabea's in de krater van de Puy Pariou

Vanaf de berg heb je mooi uitzicht op Puy de Dome (1465m) die iets verder ligt, de stad Clermont Ferrand en de zwarte kathedraal, maar ook de omliggende vulkanen, zoals de Puy de Come(1253m) en de Puy des Goules (1146m).

Uitzicht Puy PariouKlik op bovenstaande image voor een interactieve panorama van Puy Pariou.

Naar de top lopen we via de zuidkant van de berg en terug lopen we via de noordkant. Een smal weggetje loopt dwars door het struikgewas terug naar de parkeerplaats. Je ziet dus weinig van de omgeving, maar het heeft wel wat.

Krater en Puy de Dome

Puy de Dome vanaf Puy Pariou

Onderweg van de camping naar Puy Pariou komen we door Beaune Le Froid en omdat het een typisch Frans dorpje is, maak ik onderstaande panorama foto op Place de l'Eglise. Ik was net te laat om de lokale postbeambte ook nog vast te leggen op de foto helaas.

Panorama Beaune Le FroidKlik op bovenstaande image voor een interactieve panorama van Beaune Le Froid.

Le Salon du Capucin (Mont-Dore)

Vandaag onze laatste wandeling en we gaan naar.......kweet niet. We rijden naar Col de la Croix St-Robert maar rijden daar toch door omdat we geen zin in een kale wandeling hebben. Uiteindelijk besluit Nicole dat we gaan wandelen bij le Capucin aan de westkant van Mont-Dore. Bij Le Salon du Capucin parkeren we de auto en via het bos lopen we naar de top van le Capucin (1468m) waar je wederom een mooi uitzicht hebt, het stikt er alleen van de vliegen en we lopen dan ook snel verder naar het zuiden.

Le Capucin

Uitzicht op de Puy Sancy vanaf Le Capucin

De kids hebben niet zo'n zin in wandelen vandaag en we sjokken dan ook naar een weide waar we de lunch nuttigen om vervolgens weer terug te lopen. Op de terugweg gaan we nog even langs bij Mont-Dore om te rodelen. Tesse vond het rodelen in Super-Besse zo leuk en was zo teleurgesteld dat ze maar 2 keer mocht dat we in Mont-Dore nog maar eens gaan. Waar Sem redelijk gecontroleerd naar beneden gaat, gaat Tesse weer als een dolle over de baan heen :-) zal ze het ooit nog leren?

Mont-Dore

Eindwaardering ;-)

Vanaf de top van le Capucin hadden we een mooi uitzicht op de la Banne d'Ordanche, Puy de la Tache, Puy Sancy, Mont-Dore en la Bourboule. Voor de oplettende lezer zijn dit bijna alle bestemmingen van deze vakantie. Dit geeft ook gelijk aan dat het berggebied beperkt is. De vakantie is ons bevallen, we vinden het gebied mooi, maar we hebben het nu wel gezien en we missen de ruige bergen zoals je die in Zwitserland hebt.