La Ferriere

Alweer een jaar zonder bergen... vandaar dat we allemaal uitkeken naar de zomervakantie in de Alpen. Dit keer naar het Breda-dal en wel in het dorp la Ferrière op de plaatselijke camping Neige et Nature. Daar hebben we op basis van wat foto's en Google Earth een chalet geboekt. Meestal proberen we op basis van vakantie-verhalen van anderen te bepalen of een dal een leuke bestemming is of niet, maar voor dit dal is dat niet gelukt. Blijkbaar een nog redelijk onbekende bestemming zo vlak bij Grenoble.

Zaterdag, 31 Juli 2010, zwarte zaterdag

Ooooooh nee, de vakantie begint al slecht....we reizen op zwarte zaterdag, druk, druk, druk, heel Frankrijk en Zuid-Duitsland gaat op vakantie, ga niet reizen, laat de auto staan, wacht een dag. Door al deze reacties toch maar eerder in de auto gestapt en zaterdagochtend om 02.07 rijden we weg van huis.

Tsja en zo'n slordige 1039 kilometer later, sta je daar dan op de camping....te vroeg. Het huisje is nog niet schoon (12 uur aankomen is ook echt te vroeg). Gelukkig poets de eigenaar nog snel ff het huisje en lapt ze de ramen zodat we rond 14 uur lekker de auto kunnen uitpakken.

Panorama foto Camping Neige et Nature

Zwarte zaterdag, yeah right, het enige zwarte aan deze reisdag is de metallic zwarte kleur van de prima rijdende Renault Laguna 2.0 dCI. Of misschien toch de 2 keer van voren flitsende snelheidsovertreding registrerende camera's. Tsja...20 kilometer te hard, is 20 kilometer te hard, maar 2 keer op een dag is wel erg vervelend.

Chalet Neige Et Nature

La Ferriere vanaf de camping
La Ferriere vanaf camping

Zondag, 1 augustus, zonnige zondag

Wat is er toch mis aan dit dal? Thuis konden we al geen informatie vinden en nu staat de camping ook nog eens half leeg. Er moet gewoon iets goed vaut zijn, het kan niet anders. Komt het mischien door het beperkte aantal zon uren? Om 19 uur onder en rond 8.15 pas weer een heerlijk zonnetje op ons terras.

We genieten volop en plannen een korte rit naar het einde van het dal (le Pleynet). In Pleynet nemen we de stoeltjeslift naar boven (Chalet de Pincerie) en verliezen door een windvlaag de roze pet. Boven struinen we lekker door de alpenwei, eten wat fruit en stroopwafels en bestuderen een kudde koeien. Na kort beraad, besluiten we naar beneden te lopen om zo de pet van de berg te rapen.

's Middags gezwommen in het koude zwembad (bijna ons eigen prive bad) en 's avonds kip met frites gegeten (tijdens een korte zeer stevige onweersbui).

Koeien op de Montagne Fagnes

Uitzicht vanaf Montagne Des Fanges

Wandeling: Chalet de Pincerie, richting Col de Merdaret, vervolgens via Cret du Boeuf en Chalet des Fanges terug naar le Pleynet. Voor een eerste dag een mooie wandeling (2.5 uur). Afdaling is niet moeilijk. Helaas zie je de gevolgen van het skien wel, maar ja, zonder skien geen lift :-)

Maandag, 2 augustus, na regen nog meer regen

Het blijft vandaag buiig en zoals gepland even naar la Rochette en bij de plaatselijke vvv een 15 wandelingen kaart en wat brochures gehaald om zo de rest van de vakantie te plannen. Via wat omwegen bij de intermarche 10 doosjes Fruitella Espresso gekocht (helaas niet in NL te koop). Ik heb zelf nog een zeer korte wandeling gemaakt, echter het pad bestond niet meer en het begon te regenen.

Uitspraak van de dag: de bloemetjes en de bijtjes en...rode mieren.

Slecht weer

Wolken tussen de bomen

Dinsdag, 3 augustus, laagte-wandeling

De laag hangende bewolking zorgt ervoor dat we een dalwandeling maken. Ten oosten van Beauvoir parkeren we de auto en wandelen we vanaf Pont du Diable langs het riviertje Bens naar Pont de St. Bruno, waar we smullen van de meegebrachte stokbrood met smeerkaas. Via de andere 'oever' lopen we via St. Hugo (boedhistisch centrum) terug. De route loopt de hele tijd over een breed pad (geen auto's) door het bos en volgt het riviertje de Bens, die de gehele route beneden in het dal hoorbaar is.

Wandeling: Pont du Diable - Pont de St. Bruno - Pont du Diable (4 uur - 400 meter stijgen).

Panorama foto in La Ferrière
Virtual Reality foto van La Ferrière

Woensdag, 4 augustus, zon dag ;-)

Na een wandeldag een rustdag. Het zonnetje schijnt en daardoor is het heerlijk aangenaam op de camping. Lekker zwemmen, dagboek bijwerken, puzzelen en lekker lezen.

Ik ben niet zo'n voorstander van rustdagen en besluit 's middags dan ook om een korte wandeling te maken. Vanaf de camping een stukje verder het dal in, door het bos, alpenweides en via de andere oever wederom door het bos terug.

Wandeling: Camping La Ferriere - le Petit Thiervoz - le Grand Thiervoz - Camping (1.5 uur - 200 meter stijgen).

Val du Haut Bréda

Donderdag, 5 augustus, een blijf maar in je bed, regendag

Regen, regen, nog meer regen en toen nog meer regen. Als afsluiting er nog een beetje heel veel regen bij. Echt een drama dag (wat weer betreft). We hebben ons dan ook prima vermaakt met lezen, DSi-en en computeren. Zelfs het boodschappen doen bij de supermarkt word als uitje begroet.

Vrijdag, 6 augustus, onze ogen zijn groter dan onze voeten

Na de gedwongen extra rustdag dan toch maar de bergen in voor een serieuze wandeltocht, omdat mooi weer beloofd is een hoogte-wandeling. Het startpunt is een verlaten ski-gebied (niet alleen verlaten in de zomer) en dus tuffen we met de Laguna omhoog.....de wolken in. Een leuke uitdaging omdat de weg oud en slecht is en omdat het zicht af en toe zeer beperkt wordt door de wolken.

Koe in de mist

Val Pelouse
Uitzicht naar het noorden.

In Val Pelouse (1680 m) de auto uit, de kou (7 graden) en de wolken in. De wolken zijn echt super. We krijgen regelmatig een mooi uitzicht op andere bergen, het dal of de blauwe lucht. Rustig wandelen we naar een hut en vervolgens naar Col de la Perriere (2003 m), waar we in het zonnetje lunchen.

Opgejaagd door een fotogenieke briezende jonge stier besluiten we op de Col om de volledige route door te lopen naar beneden (Source du Gargoton) om het laatste stuk weer te moeten klimmen....en dat hebben we geweten. Naar beneden lopen lukt prima, echter:

Gevaarlijk koe-beest

Sneeuw in de zomer
Verse sneeuw op de bergtoppen

Volledig gesloopt (de camera en wijzelf) komen we boven aan en besluiten we unaniem dat dit een mooie wandeling was, maar wel iets te ver.

Wandeling: Val Pelouse - Col de la Perriere - Source du Gargoton - Val Pelouse (5.5 uur - 800 meter stijgen).

Zaterdag, 7 augustus, belofte maakt schuld dag

Tijdens de klim van gister hebben we de kids van alles moeten beloven om zo weer een meter te klimmen en belofte maakt schuld. We doen dan ook alleen de vereiste boodschappen en voor de rest van de dag staat luieren en zwemmen op het programma.

Wederom besluit ik in de middag om een ommetje te maken.

Wandeling:Wandeling: le Fond de France - Cascade du Pissou (1.5 uur - 100 meter stijgen).

le Grand Thiervoz
Val du Haut Bréda, vanuit le Grand Thiervoz naar het zuiden

Zondag, 8 augustus, kip

Op aanraden van onze overburen vandaag een wandeling naar Cret de Poulet. Niet vanuit ons eigen dal, maar via het dal naast ons. Hemelsbreed twee hele kilometers. Via de weg zo'n slordige veertig. Dus eerst met de auto, dal uit, dal in, berg omhoog om de laatste 300 meters stijgen te voet af te leggen.

Bij Refuge du Cret du Poulet heerlijke kaas- en vleesplankjes gedeeld om vervolgens te genieten van de vergezichten naar het westen (Grenoble, Chartreuse gebergte en in de verte Chambery en Lac du Bouget) en naar het oosten (ons eigen dal en het Belledonne massief).

Uitzicht vanaf de Cret du Poulet
Uitzicht op Massif de la Chartreuse vanuit Cret du Poulet

's Avonds geheel in stijl de dag afgesloten met Poulet avec pommes frites.

Wandeling: parkeerplaats einde D281b -Cret du Poulet - p-plaats (2.5 uur - 300 meter stijgen).

Maandag, 9 augustus

De dames blijven op de camping en vermaken zich prima in het zwembad en bij het huisje. De mannen maken een stevige wandeling naar Refuge de la Combe Madame. Heerlijke tocht vanuit le Fond de France door de bossen en langs een rivier om uiteindelijk boven de boomgrens uit te komen om het laatste stuk door de almen te wandelen.

Panorama nabij Refuge de la Combe Madame
Refuge de la Combe Madame

Het uitzicht bij de hut is super, veel rotsen, groene weides, wat sneeuw en veel beekjes. Bij de hut zelf vermaakt de hut-ezel en de kippen ons en genieten we van een omelet (aanrader!!!). De klim omhoog is pittig, maar de afdaling gaat lekker snel.

Bergen rondom Refuge de la Combe Madame

Om alle overtollige energie kwijt te raken, rij ik gezellig in mijn eentje naar Allevard om nog even boodschappen te doen. Helaas val ik bij thuiskomst direct door de mand...die brede grijns op mijn gezicht is waarschijnlijk genoeg om mijn rijstijl te verraden.

Wandeling: Wandeling: le Fond de France - Refuge de la Combe Madame - le Fond de France (4 uur - 720 meter stijgen).

Dinsdag, 10 augustus

Je zou het saai kunnen noemen, maar vandaag staat er wederom een wandeling in de bergen op het programma. Dit keer in een zijdal dat via Pinsot te bereiken is. Vanuit Gleyzin lopen we richting Refuge de l'Oule (goh waarom moeten we toch zo lachen om die naam), maar op 2/3 besluiten we om te keren, te lunchen en wat dammen te bouwen in een klein beekje).

Het lukt de kids om de beek om te leiden om zo alternatieve beekjes te maken. Helaas moeten we de kunstwerken afbreken bij het weggaan, maar wederom hebben we ons prima vermaakt met wat water en stenen.

Wandeling: Gleyzin - Refuge de l'Oule (niet bereikt) - Gleyzin ( 2.5 uur - 400 meter stijgen).

Gleyzin
Gleyzin, zijdal vanuit Pinsot te bereiken

Gleyzin en l'Oule
De combinatie Gleyzin, l'Oule en dit bord deed ons glimlachen

Woensdag, 11 augustus feestdag

Vandaag verjaardag van onze 8 jarige. Gezellig de meegebrachte kado's uitgepakt, lekker ontbeten en taart van de Super U gegeten en natuurlijk is de hut versierd met prinsessenslingers en ballonnen. De ontvangen kaarten en al de sms-jes worden luid gelezen en de jarige mag kiezen wat we de rest van de dag gaan doen. Met enige sturing wordt een treinritje de bergen in gekozen.

Funiculaire de Saint Hilaire du Touvet

Uitzicht Funiculaire
Uitzicht vanuit het treintje

Uitzicht op massief Chartreuse
Uitzicht op het massief

In het Chartreuse massief kun je met de funiculaire (treintje) de bergen in. Een zeer steile baan en de kids vinden het toch redelijk spannend. Boven genieten we van het uitzicht, de vele parachutes in de lucht en een heerlijke lunch op een terras onder de bomen.

's Avonds een aangepaste maaltijd (pannenkoeken op een electrische kookplaat is geen goed idee), trakteren op ijs voor de buurtjes en verstop spelen op een bijna lege camping (helaas wel veel brandnetels).

Donderdag, 12 augustus rij maar rond dag

Vandaag niet echt een plan en vandaar dat we zonder eigenlijk doel over een markt heen wandelen in Allevard, door Vallee des Huiles rijden (mooi dal, maar vandaag saai door de wolken en regen) nog verder rijden totdat we 2 uur later een mooie lunch plek hebben gevonden boven op een berg.

La Rochette
Vanuit La Table (telefoonmast) uitzicht over La Rochette

Vrijdag, 13 augustus rij maar naar huis dag

Het is vandaag wederom bewolkt en op onze vraag krijgen we als antwoord dat de kids graag naar huis willen. Dus alles inpakken, de hut even schoonmaken en rond 14.00 rijden we naar huis om zo rond 01.15 thuis aan komen.

Na twee vakanties (Nederland en Frankrijk) is de zomerpret voorbij, maandag begint school en werk weer. Conclusie over deze vakantie.....tsja een erg mooi dal, leuke camping (helaas weinig kinderen op dat moment) en als je het niet erg vindt dat het wat vaker bewolkt is / regent, dan een uitstekende bestemming om in een rustige omgeving te genieten van de bergen, mooie uitzichten en schitterende wandelingen.