Zwitserland

Vakantie Les Hauderes, Zwitserland

Dag 00 - 25 juli - Heenreis

Zwitserland, het land van de bergen en dus een uitstekende bestemming voor ons vieren. Dit keer naar Wallis, Les Hauderes, camping Molignon op zo'n 1400 meter hoogte. De heenreis was kort, zo'n 9 uur met slechts een korte file voor de Zwitserse grens. Gelukkig konden we direct het chalet in en zo zaten we rond 13.00 uur al heerlijk van de omgeving te genieten. Wat een gaaf uitzicht op de Pigne d'Arolla en wat een mooie natuur hier in het dal.

Uitzicht op Pigne Arolla vanaf Camping Molignon
Pigne d'Arolla vanaf camping Molignon

Pigne Arolla
close-up Pigne d'Arolla (3772m)

Nog snel ff boodschappen doen, nog snel even zwemmen in de 'kas' (het met plexi-glas overdekte zwembad) en nog snel even eten om vervolgens allemaal vroeg te gaan slapen

Panorama Camping Molignon
Camping Molignon

Dag 01 - 26 juli - Opstartwandeling naar La Giette (3.5 uur)

Het klokje rond slapen heet dat. Na een lange nachtrust en een heerlijk ontbijt binnen (buiten was het nog 8 graden) de rugzak ingepakt voor een korte wandeling naar Evolene. Definieer kort als je bij de brug in Les Hauderes kan kiezen voor een saaie wandeling langs het riviertje of bovenlangs door de bossen.

rugzak waar ga je heen
ff de rugzak...

de kids

Dent Blanche
Dent Blanche (4357m)

En dus klimmen we vanuit Les Hauderes en Les Farques door het bos naar La Giette (1780m) om vervolgens af te dalen naar Evolene om zo 3.5 uur later weer terug te komen bij de camping. Klinkt ook saai, niet?

Details: het is nog een jonge stier (maar toch al wel groot), het beest begon gezellig te knabbelen aan Feo zijn t-shirt en Tesse schrikt daar zo van dat ze begint te gillen en daardoor de stier wegjaagt.

La Giette
Uitzicht vanuit La Giette met in het dal Les Hauderes en dichterbij de leuke walliser huisjes

Overigens was de wandeling errug mooi, we genieten er allemaal van. Tesse en Feo lopen voorop en stoppen regelmatig om te kijken waar Sem en Nicole blijven. Deze laatste twee keuvelen gezellig over de natuur en wat er allemaal wel niet in een tuin zou kunnen staan. Op de camping het welverdiende ijsje genuttigd en heerlijk gezwommen in het zwembad.

Evolene

Dag 02 - 27 juli - Een lanterfant en zeurdag

Vandaag een doe het maar rustig aan dag; na het inlopen van gister zijn er wat knie-klachten bij onze sterspeelster en vandaar dat we wat rondrijden in het dal. We bezoeken Arolla en lopen een klein stukje richting de gletscher en picknicken op een mooie locatie (zie VR-foto). Vervolgens crossen we ook nog even naar de andere kant van het dal (Ferpecle) om te besluiten dat we beide plaatsjes nogmaals moeten bezoeken.

In de avond hebben we nog kunnen genieten van omweer in de dalen naast ons terwijl het bij ons helder was (in de nacht waren wij aan de beurt met omweer).

Picknick bij Arolla
Picknick plek bij Arolla

De mannen
de mannen

Aig De La Tsa
Aig De La Tsa (3668m)

Mont Collon
Mont Collon (3636m)

Dag 03 - 28 juli - Wandelen rondom Lac de Moiry (3 uur)

Aangezien de bergen vandaag bij ons een stuk lager zijn, rijden we het bewolkte dal uit om via Sion, Sierre en Grimentz naar het Lac de Moiry te rijden. Vanuit Les Hauderes hemelsbreed slechts 10 kilometer verderop, echter met de auto toch 1,5 uur rijden. Bij het stuwmeer hangen er nog wat wolken langs de berg, maar daardoor is het voor ons nog meer genieten. Ik word niet helemaal serieus aangekeken als ik besluit toch maar regenkleding mee te nemen, maar je weet maar nooit of we vandaag een nieuw fenomeen gaan krijgen; regen uit een bijna wolkenloze lucht.

Ondanks de hoogte (2249m) is de wandeling gemakkelijk; je blijft zo'n 10 meter boven het meer lopen en dat is voor de 40+ers wel zo comfortabel :-) Vanaf de dam lopen we via de westkant van het meer (veel bloemen en watervalletjes) naar de zuidpunt (waar we heerlijk lunchen) om via de oostkant (verharde weg) terug te lopen om bij de dam nog ff lekker koffie te drinken.

Panorama Lac de Moiry

Dag 04 - 29 juli - Wandelen met Sem naar Cabana Aiguilles Rouges (4.5 uur)

Vandaag samen met Sem op pad naar Col de Riedmatten, ja dat dachten we tenminste...vanuit de parkeerplek net boven Arolla liepen we direct in het begin al fout en besloten we maar door te lopen naar een hut op 2810 meter hoogte (Cab. Aiguilles Rouges). Pittige wandeling, het eerste stuk is steil omhoog en het tweede gedeelte is het betere wandel- en klauterwerk, maar wederom genieten.

Pra Gra

29 juli hebben papa en ik gewandeld. Het begin was het al zwaar daarna moesten we over een zandpad, er stonden geen bomen in de buurt dus het was heel warm, toen later konden we uit twee wandelingen kiezen, de eerste was: ergens naar toe lopen en de tweede: naar een hut toe.

Wij hebben gekozen om naar een hut te lopen. toen we wat verder waren, hebben we pauze gehouden en toen heeft papa zich aan scherp gras geprikt. toen waren we weer wat verder en toen dacht ik dat we er bijna waren terwijl we nog geen eens op de helft waren!

Toen had ik ook een hele mooie kattepult gezien. Wat later moesten we omhoogklimmen via een rots terwijl we gewoon het pad konden volgen. Wat later kwamen we bij een beekje, en daar hebben we onze petten in gedaan, later kwamen we een lawine en daar moesten we over dat was echt klimmen.

en toen kwamen we bij een hele stijle brug, daar waren er kettingen aan de rotsen vastgemaakt en kwamen we bij de hut en daar zagen we vanuit de hut het meer Lac Blue. en moesten we alles weer terug en toen waren we weer bij de auto en we hebben een helikopter van boven gezien en de hut was ongeveer 2800m hoog.

het was een leuke, en gezzelige en zware wandeling. Einde Sem

Onderweg naar Cabana Aiguilles Rouges

Panorama Cabana Aiguilles Rouges

Dag 05 - 30 juli - Wandeling La Gouille - Lac Blue - Arolla - La Gouille (5 uur)

Het idee voor vandaag: met z'n vieren naar Lac Blue lopen en daar verder kijken. Lac Blue vanaf La Gouille is slechts 40 minuten wandelen en maar 250 meter stijgen. En wat doe je dan... ja, precies... dan loop je als een dolle stier naar boven... en dat is afzien. Het meer is overigens wel mooi, maar doet een beetje kunstmatig aan.

Lac Blue

Vanaf Lac Blue besluiten we richting Arolla te lopen (de wandelroute bovenlangs / niet langs de grote weg). En deze route is zeker een uitdaging; smal pad met af en toe klim en klouterwerk met staaldraad langs de berg om vast te houden en Tesse die vaak aan de hand moet lopen (onder protest natuurlijk). Vanuit Arolla besluiten we dan ook via het dal terug te lopen (stukken langs de weg). Deze wandeling was zeker een uitdaging (ook voor Sem die de wandeling van de vorige dag nog in de benen heeft), maar we vonden dit een superwandeling omdat het net iets verder ging dan we gewend waren.

Dag 06 - 31 juli - rustdag (24 uur)

Na drie dagen wandelen is het vandaag rustdag, de kids zwemmen lekker, wij lezen veel, doen wat boodschappen en ik kijk ook nog ff rond in Les Hauderes.

Dag 07 - 1 augustus - wandelen Artsinol (4 uur)

Met de stoeltjeslift vanuit Lanna (Evolene) naar boven (2121m) om daar verder te wandelen richting Les Arpilles en iets verder. Het is vandaag wel het echte sleurwerk... dat wil zeggen... snoepjes uitdelen, pauzes houden, kinderen ijsjes beloven, preken houden en uiteindelijk helpt dit om de kids op gang te krijgen en te houden. Uiteindelijk is het toverwoord stappen tellen, gewoon 100 stappen tellen en dan pauze houden, en dat zo'n 5 keer achter elkaar en dan kom je wel een eind.

Artsinol

Edelweiss

Op zo'n 2600 meter hoogte besluiten we te gaan lunchen. Nicole vind een schitterende locatie......tussen de EDELWEISS. Na 31 jaar eindelijk weer eens live Edelweis in de bergen (de laatste keer was in 1978 in Pragratten op de BergKogel). Echt gaaf om weer eens meerdere edelweiss plantjes te zien (direct ff bellen/sms-en naar NL).

Tijdens de afdaling genieten we allemaal van de natuur, de alpenweides en de gletschers op de achtergrond en de kids zingen vele varianten op 'het hondje van de slager', 'daar boven in de berg'. De leukste is nog wel over onze stierervaring op dag 1.Daar boven op die berg....daar stond een stier...die at mijn vader....van hier tot hier.

Bergen

En op de camping genieten we nog na van de wandeling / het beloofde ijsje / het zwembad en vuurwerk 's avonds. Overigens kun je vanaf Artsinol (einde van de lift op 2121 meter hoogte) in de verte de Matterhorn zien. Dus wil je de drukte van Zermatt ontlopen en toch de Matterhorn zien....

Dag 08 - 2 augustus - regendag

Onze eerste echte regendag op camping Molignon, in de loop van de middag stopt het wel met regenen, maar het blijft dreigen. Uiteindelijk wandel ik vanaf de camping nog even richting Ferpecle, maar bij het dorpje Salay keer ik om. De wandeling is langs het riviertje voornamelijk door het bos en een welkome onderbreking van lezen en spelletjes spelen.

Dag 09 - 3 augustus - regendag

De dag begint bewolkt (laaghangende bewolking) en omdat er in de loop van de middag opklaringen voorspeld worden, besluiten we toch naar het Lotschental te rijden. Als we dat dal inrijden begint het te regenen en bij de Fafleralp zien we weinig vanwege de laaghangende bewolking. Ik trek de regenjas nog aan, maar de rest van de familie is wijzer en blijft in de auto zitten en dus rijden we na 10 minuten weer terug.

Dan maar even Sion bezoeken waar we ons beperken tot de plaatselijke Mac Donalds en een Coop-warenhuis want in Sion begint het ondertussen OOK te regenen. En dus eindigt deze dag als verregende dag.

Dag 10 - 4 augustus - wandeling Lotschental Anenhutte (6 uur)

Vandaag een tweede poging om in het Lotschental te gaan wandelen. Er hangen nog veel wolken tegen de berg, maar verder is het prachtig weer. Wederom geparkeerd bij de Fafleralp, nog ff koffie gedronken / kaart gekocht om zo zonder plan richting de gletscher te lopen. Het lopen gaat zeer goed (we hebben Tesse omgekocht) en na de lunch bij de beek besluiten we door te lopen naar de Anenhutte. Stevige wandeling, maar ik moet moeite doen om Sem en Tesse bij te houden. Bij de Anenhutte (wat een lelijke / mooie hut (meningen zijn verdeeld)) nog ff wat CHFjes uitgegeven (onder andere aan goulash-soep) om vervolgens terug te lopen naar de auto.

Einde Lotschental

Bergen en wolken

Een half uur voor het einde van de wandeling zien we ze vliegen....dat wil zeggen...we zien een koei door de lucht vliegen ....hangende aan de helikopter wordt deze koei van de alp teruggevlogen naar de bewoonde wereld...wat zei Obelix ook al weer: rare jongens die Helvetiers.

Bergen en Bloemen

Uitrusten van de wandeling

Bergen en bomen

Na de wandeling klaagt Nicole over het tempo van de wandeling, met andere woorden; ze heeft tijdens de afdaling weinig van de omgeving gezien. Terugkijkend hebben we het vermoeden dat de kids het tempo hebben opgevoerd om zo rond 16.30 (Nintendo DS tijd) bij de auto uit te komen.

Anenhutte

Dag 11 - 5 augustus - rust- en wandeldag Pic d'Artsinol (4 uur)

De rest van de familie neemt het er vandaag van en gaat zwemmen, luieren, weer zwemmen (3x) en luieren. Ikzelf besluit uiteindelijk naar Pic d'Artsinol te lopen. Dus eerst met de kabelbaan vanuit Lanna naar boven (2121m) om vervolgens via Pas d'Arpilles via de bergkam naar de bergtop (2998m) te lopen. Leuk detail op deze bergtop is dat ik met enige gebaren en zeer slecht Frans een Fransman aan het lachen krijg als ik uitleg dat ik als enige boven de 3000 meter hoogte uitkom (hij snapt het, want ff later vertelt hij het door).

Pic de Artsinol
Uitzicht Pic d'Artsinol

Waren we op 1 augustus nog helemaal in extase over het vinden van de Edelweiss, vandaag kom ik er meerdere tegen. Wel leuk om te zien dat mensen stenen om de plantjes neerzetten om te voorkomen dat andere wandelaars er per ongeluk op gaan staan.

Volg deze link voor een overzicht van bergtoppen die te zien zijn vanaf de Pic d'Artsinol.

Dag 12 - 6 augustus - wandeling Villa - Evolene - Les Hauderes (5.5 uur)

Tsja, ook vandaag staat in het teken van wandelen. Omdat wandelen bij het Lac de Dix af is gevallen (vanaf Pic d'Artsinol zag het er niet zo mooi uit), en we geen giga klim willen maken dan maar een wandeling in het dal. Om de beginklim te voorkomen zetten we de auto op de berg (Villa, scheelt een klim van 250m) en lopen daar over de alpen met een superuitzicht op de camping, Les Hauderes en de diverse besneeuwde toppen naar Mayens de Cotter (2058m) om vervolgens via het bos verder te wandelen naar Volovron en Evolene.

Tijdens de wandeling begint het een sport te worden om de petten met ijskoud water te laten vollopen om deze vervolgens te legen op ons hoofd. Sem is de winnaar van deze sport, hij zet een volle pet op zijn hoofd en durft dan ook rechtop te gaan staan, waarbij Tesse en ik zelf dat laatste niet durven.

Omdat ik me schuldig voel over het onderschatten van de wandeling, mogen we in Evolene souvenirs kopen en lopen we het laatste deel rustig terug naar Les Hauderes.

ps: de auto heb ik aansluitend ff opgehaald, 45 minuten doorlopen naar boven (wat aanvoelde als 45 minuten op de cross trainer).

Dag 13 - 7 augustus - rust- en wandeldag Ferpecle - Bricola (3.5 uur)

De laatste dag en zoals beloofd nog een wandeling samen met Sem. Met de auto naar Ferpecle om vervolgens naar Bricola te lopen. Bricola is niet meer dan een klein plateau met een groot huis op 2415m hoogte, gelegen aan de voet van de Dent Blanche met uitzicht op Glacier de Ferpecle.

Tijdens het wandelen worden we ingehaald door een vijftal koeien die op weg zijn naar de alm. De koeiebellen waren tot op Texel te horen; voicemail naar oma :-)

Zwarte koe

Bricola

Bij Bricola eten we onze lunch (boterham met pindakaas en honing (apart)) en zien we in de verte een reddingsactie met een helikopter op de Dente Blanche. Via de SMS vernemen we dat Tesse ons een beetje mist en vandaar dat we binnen het uur weer beneden zijn om zo gezellig een ijsje te gaan halen.

Samenvatting

Super vakantie. We waren gewaarschuwd dat het KOUD kon zijn in dit dal, maar we hebben geluk gehad met het weer. Het koelde 's nachts behoorlijk af, maar daar hadden we in het huisje weinig last van. Slechts twee regendagen en verder alleen maar zon. De combinatie van puur natuur, de vele wandelmogelijkheden en het zwembad met schuifdak (minimaal 1 keer per dag gebruikt) zorgen er voor dat we ons allemaal prima hebben vermaakt.

Vooral de wandeling vanaf Lac Blue naar Arolla (bovenlangs) zal blijven hangen omdat die grensverleggend was. Wandelen op een route waar kettingen hangen om je aan vast te houden is een uitdaging met een bijna zevenjarige in de groep.

Dit dal en de camping is echt een aanrader voor een gezin met kinderen, die van wandelen en zwemmen houden...wij dus.

Dank voor het lezen en stuur eens een mailtje